صلحِ سرد صلحِ سرد .

صلحِ سرد

تاريخچه اختراع بلبرينگ تا امروز

تاريخچه اختراع بلبرينگ تا امروز

 

بلبرينگ ها رايج ترين جزء ماشين آلات هستند كه تقريباً در تمام كاربردهاي صنعتي در جهان يافت مي شوند. همچنين در بسياري از اقلام خانگي مانند اسباب بازي هاي كودكان، ماشين لباسشويي، صندلي هاي گردان، مايكروويو و پخش كننده هاي دي وي دي، بلبرينگ ها را خواهيد ديد.

 

به راحتي مي توان اهميت بلبرينگ ها را در صنعت دست كم گرفت. در حالي كه ياتاقان ها ممكن است در نگاه اول جزء جزئي به نظر برسند، عملكرد بسياري از كاربردها به ياتاقان هاي درون آنها بستگي دارد. اگر يك ياتاقان از كار بيفتد، ماشين‌آلات متوقف مي‌شوند و زمان از كار افتادن به سرعت بالا مي‌رود.

 

احتمالاً تعجب نخواهيد كرد كه بدانيد بلبرينگ ها اختراع جديدي نيستند. اما اگر به شما بگوييم كه تاريخچه ياتاقان دقيقاً به دوران مصر باستان برمي‌گردد، چه مي‌شود كه از حدود 2600 سال قبل از ميلاد شروع مي‌شود؟

 

در اين مقاله، ما عميق‌تر به تاريخچه بلبرينگ مي‌پردازيم و به گذشته برمي‌گرديم تا كشف كنيم كه چگونه اين مؤلفه مهم ايجاد شده است و چگونه طي سال‌ها تكامل يافته است.

آغاز بلبرينگ

 

اولين تصور از ياتاقان را مي توان دقيقاً به دوره زماني مصر باستان، حدود 2600 سال قبل از ميلاد رديابي كرد. مصريان باستان از اولين افرادي بودند كه از نوعي ياتاقان غلتكي براي جابجايي قطعات سنگي بزرگ براي ساخت اهرام استفاده كردند. اين به آنها اجازه مي داد تا سنگ ها را بسيار راحت تر حمل كنند و منجر به ساخت سريعتر اهرام معروفشان شد.

https://did.li/QehZH

اين اصل در طول سالها تكرار شد و اجداد ما از اصول اوليه بلبرينگ براي كمك به زندگي روزمره خود استفاده مي كردند. به عنوان مثال، نمونه اي از يك بلبرينگ چوبي كه قدمت آن به حدود 40 سال قبل از ميلاد مي رسد، كشف شده است. اين بلبرينگ براي پشتيباني از يك ميز چرخشي استفاده مي شد كه امكان حركت صاف و آسان را فراهم مي كرد. اين در بقاياي غرق شده يك كشتي رومي در درياچه نمي ايتاليا پيدا شد.

 

داوينچي و گاليله چگونه درگير هستند؟

 

شايد تعجب كنيد كه لئوناردو داوينچي و گاليله دقيقا چگونه توانستند با ايجاد بلبرينگ درگير شوند. خوب، در قرن شانزدهم، لئوناردو داوينچي شروع به ايجاد نقشه ها و طرح هاي اوليه يك هليكوپتر اوليه كرد. طرح هاي او نسخه اوليه ياتاقان توپ مدرن امروزي را نشان مي دهد. اين اولين بار بود كه بلبرينگ ها در يك مفهوم طراحي مورد استفاده قرار گرفتند.

 

با حركت به قرن هفدهم، گاليله براي اولين بار يك ياتاقان در قفس را توصيف مي كند. در حالي كه او به ساخت يك ياتاقان ادامه نداد، اما به وضوح اصول طراحي شده را توضيح داد و به مهندسان بعدي ايده داد تا بر اساس آن كار كنند.

بلبرينگ زنده مي شود

 

در قرن هجدهم بود كه ياتاقان‌ها به چيزي بيش از يك مفهوم طراحي تبديل شدند، زيرا مهندسان شروع به اعمال اصول كردند و در واقع ياتاقان‌هايي را ساختند كه شبيه ياتاقان‌هايي بود كه امروزه مي‌شناسيم.

 

جان هريسون يك نجار و ساعت ساز بود كه تصميم گرفت دستگاهي بسازد كه طول جغرافيايي را در هنگام دريا محاسبه كند كه به نام كرنومتر دريايي شناخته مي شود. اين امر ايمني در دريا را متحول مي كند و كاپيتان ها را قادر مي سازد مكان خود را در هر زمان به طور دقيق محاسبه كنند. در اين شرايط بد بود كه هريسون اولين غلتك قفسي را در سال 1740 اختراع كرد.

 

فيليپ وان اين طرح را در سال 1794، زماني كه حق امتياز اولين مسابقه توپ را به او اعطا كرد، يك قدم جلوتر برد. در اين پتنت، او توضيح داد كه مي‌توان توپ‌هاي آهني را بين چرخ و محور واگن قطار قرار داد تا اصطكاك در حين حركت كاهش يابد. توپ ها در جاي خود با يك درپوش مهر و موم شده بودند تا از جابجايي آنها جلوگيري شود.

تيمكن و SKF به مسابقه بپيوندند

https://v.gd/3WsmaC

كسب‌وكارها به سرعت متوجه اهميت ياتاقان‌ها در صنعت شدند و كارهاي پرزحمت را آسان‌تر و ساده‌تر كردند. مخترعان طرح موجود را مطالعه كردند تا سعي كنند آن را بهبود بخشند و نشان خود را در تاريخ بگذارند.

 

در سال 1898 بود كه هنري تيمكن يك حق اختراع براي ياتاقان غلتكي مخروطي دريافت كرد. او سپس در سال 1899 تيمكن را تأسيس كرد – توليد كننده محبوب بلبرينگ كه امروزه مي شناسيم. اين غلتك مخروطي در توپي چرخ كالسكه‌هاي اسبي نصب شده بود و باعث مي‌شد چرخ‌ها نرم‌تر، سريع‌تر و طولاني‌تر از هميشه كار كنند.

 

كمتر از يك دهه بعد، در سال 1907، شخصي به نام Sven Wingquist ياتاقان توپي دو رديفه خود تراز را اختراع كرد و براي ثبت اختراع در ده كشور درخواست داد. در همان سال او شركت SKF را تأسيس كرد كه به سرعت شروع به توليد 180 بلبرينگ در روز كرد.

 

https://seekingalpha.com/user/59385235/profile

https://lionofviennasuite.sbnation.com/users/RochaAnish4

https://justpaste.it/382fk

https://www.atlasobscura.com/users/rochaanish4

https://disqus.com/by/rochaanish4/about/

https://8tracks.com/rochaanish4

https://www.redbubble.com/people/RochaAnish4/shop?asc=u

https://trello.com/u/rochaanish4

https://www.blogtalkradio.com/rochaanish4

https://visual.ly/users/rochaanish4/portfolio

https://www.viki.com/users/rochaanish4_972/about

https://slides.com/rochaanish4

https://500px.com/p/rochaanish4?view=photos


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۰۶:۱۷ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :